IV Krajowe Forum Cen Transferowych

 

17 marca 2014, materiały prasowe

Dokumentacja cen transferowych to niełatwe zadanie. Dlatego eksperci największych grup kapitałowych działających w Polsce regularnie spotykają się, by rozmawiać o problemach i praktycznych rozwiązaniach. I coraz częściej mówią jednym głosem.

Jedyne takie forum

Kolejną okazją do wymiany poglądów było IV Krajowe Forum Cen Transferowych, które odbyło się w dniach 12-14 marca w Ogrodzieńcu k. Częstochowy. Impreza została zorganizowana przez InfoCredit przy wsparciu KGHM Polska Miedź i firmy ENERGA. Partnerami  Forum było Centrum Cen Transferowych i Tauron Polska Energia. W konferencji wzięli udział przedstawiciele największych grup kapitałowych w kraju, m.in. koncernów PGE, Skanska, KGHM, Dalkia, Orlen, PGNiG, Tauron, Kronopol czy Energa.

– To ważne wydarzenie z punktu widzenia całego środowiska. Jedyne miejsce, gdzie osoby zajmujące się cenami transferowymi mogą nie tylko posłuchać prezentacji czy wykładów, ale przede wszystkim wymienić poglądy, podzielić się doświadczeniami. To dla nas bardzo ważne, dlatego też zainteresowanie forum z roku na rok jest coraz większe – mówi Ludmiła Mordylak, główna księgowa KGHM Polska Miedź.

Trudne warunki

Motywem przewodnim tegorocznej edycji były wartości niematerialne i prawne (WNiP). Ta część aktywów trwałych firmy sprawia najwięcej problemów specjalistom przy ustalaniu rynkowej wartości opłaty za korzystanie z nich.

Czym są ceny transferowe? To cena stosowana w transakcjach między powiązanymi podmiotami, czyli np. spółkami z jednej grupy kapitałowej. Według przepisów musi ona być zgodna z ceną rynkową. Ten z pozoru prosty zapis w praktyce często oznacza długie analizy i żmudną pracę nad dokumentacją cen transferowych. - Musimy przeanalizować, co w danej transakcji zrobiłyby podmioty niepowiązane – tłumaczy Andrzej Podszywałow, właściciel serwisu WycenaPraw.pl, który wspólnie z InfoCredit zajmuje się profesjonalnie budową modeli opłat licencyjnych.

- Problematyczne jest odniesienie się w analizie do podobnych transakcji na rynku, gdyż tylko w USA funkcjonuje odpowiednia sprawozdawczość w tym obszarze. W kontekście podatkowym ta wycena jest o tyle ważna, że często wkraczamy w zagadnienia ustalenia rynkowej ceny z podmiotami z tzw. rajów podatkowych, Cypru, Zjednoczonych Emiratów Arabskich czy też Luksemburga – dodaje Jerzy Wonka, dyrektor ds. rozwoju w InfoCredit.

Licencje i wartości niematerialne to tylko część tematów, które poruszyli uczestnicy forum. Cykl prezentacji otworzyła Anetta Chodorska z firmy Kronopol, produkującej płyty i wyroby drewnopochodne. Omówiła projekt wprowadzania jednolitej dokumentacji podatkowej w całej międzynarodowej grupie +KRONO, również w kontekście WNiP. Dzięki temu proces nie jest już tak czasochłonny i kosztowny jak wcześniej, a specjaliści ze wszystkich krajów odnoszą się do jednego, grupowego standardu.

W labiryncie dokumentów

- Odnajdywanie dokumentacji niezbędnej do przygotowania dokumentacji cen transferowych przypomina labirynt – mówił Zbigniew Sznitowski, wiceprezes stowarzyszenia Centrum Cen Transferowych (CCT). Ze względu na konieczność pogodzenia codziennej biznesowej rzeczywistości z wymogami prawnymi, praca przy ewidencji cen transferowych bywa trudna. - Dlatego też warto wprowadzać kody do umów i faktur. W grupie Energa prowadzimy system obiegu dokumentów i odpowiedniego ich kodowania od 2001 r., cały czas staramy się go usprawniać i modyfikować – dodaje Zbigniew Sznitowski.

Zdaniem eksperta codzienne używanie odpowiednich oznaczeń, pozwala w łatwy sposób znaleźć te umowy i faktury, które powinny znaleźć się dokumentacji. Jednocześnie bardzo przyspiesza pracę. – Do sprawnego stosowania systemu kodów niezbędne jest odpowiednie przygotowanie. Konieczna jest analiza możliwości firmy, opracowanie odpowiednich wzorców i komunikacja z innymi działami, szczególnie z IT i komórkami merytorycznymi – dodaje Zbigniew Sznitowski.

Jak wycenić markę?

Marek Gwóźdź, szef biura podatków Tauron Polska Energia S.A., zwracał uwagę na kwestie związane z ustaleniem odpłatności za korzystanie ze wspólnej marki i możliwych do stosowania modeli opłat.

- Grupy kapitałowe stają przed wyzwaniem, jak korzystając z jednego rozpoznawalnego brandu, zapewnić jednocześnie bezpieczeństwo podatkowe wszystkim podmiotom powiązanym. Budując spójny model opłat za korzystanie z marki, należy przeanalizować przede wszystkim, jakie są podatkowe przesłanki ustalenia odpłatności. Innym celem może być właściwy podział ponoszonych kosztów na budowę kapitału marki na poszczególne spółki – tłumaczył Marek Gwóźdź.

Jednym z badań wykorzystywanych przy takich interdyscyplinarnych projektach jest analiza rozpoznawalności marki, pochodząca z obszaru marketingu. Podatkowcom biorącym udział w Forum przybliżył je Marcin Rzepka, szef Działu Research z firmy PMR. 

Częstym problemem w przypadku grup kapitałowych jest odpowiednie ustalanie rynkowych cen w transakcjach obejmujących wartości niematerialne i prawne.

– Do niektórych zdarzeń w przedsiębiorstwach trudno znaleźć wiarygodną metodę wyceny. Brakuje danych do porównania rynkowych cen transferowych. Urzędy podatkowe pozostają nieugięte, a jeśli sprawa trafia do sądu, jej rozstrzygnięcie jest trudne do przewidzenia – mówi Andrzej Podszywałow. Zaznaczał, że czasem firmy są po prostu pozostawione same sobie. Muszą np. szukać rynkowych cen do transakcji biznesowych, które nie mają miejsca na rynku, a zdarzają się natomiast wśród spółek z tej samej grupy kapitałowej. – Istnieje szereg sytuacji biznesowych, do których należałoby podchodzić indywidualnie – mówi Andrzej Podszywałow.

Przygotowani do zmian

W zeszłym roku weszła w życie nowelizacja rozporządzenia Ministra Finansów. Jedną z wprowadzonych zmian jest uregulowanie kwestii tzw. usług o niskiej wartości dodanej. To nowe wyzwanie dla grup kapitałowych pod kątem ustalania cen rynkowych. InfoCredit pracuje nad projektem, który miałby na celu pomoc firmom w ustaleniu grup porównawczych, co ułatwiłoby rozliczanie cen transferowych w przypadku nowego katalogu usług.

Zmienność przepisów i ewolucja, jaką przeżywa rynek, sprawiły, że przedstawiciele największych grup kapitałowych coraz częściej i chętniej działają razem. W 2012 roku powstało stowarzyszenie Centrum Cen Transferowych (CCT). Celem organizacji jest reprezentowanie interesów jej członków, promocja wiedzy o przepisach dotyczących cen transferowych i współpracy z organami administracji podatkowej oraz celnej. – Stowarzyszenie powstało po to, by osoby zajmujące się na co dzień tematem cen transferowych mogły pomagać sobie nawzajem, rozmawiać i działać niezależnie od kancelarii doradztwa podatkowego – mówił Zbigniew Sznitowski.

Organizator Forum

 

Sponsorzy Forum

 

 

Partnerzy 

 

 
 
Copyright by InfoCredit. Design by TWINS STUDIO

Wykorzystujemy technologię plików cookies. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowanie na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Korzystając z witryny InfoCredit wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Więcej informacji w Polityce prywatności.Zamknij komunikat