Zmiany w ustawie o CIT, proponowane przez Ministerstwo Finansów, sprawią, że sporządzanie dokumentacji cen transferowych będzie bardziej drobiazgowe, co nie pomoże biznesowi. Przerzucą też na firmy ciężar wypełniania obowiązków przewidzianych w przepisach i koszty tych działań.

 
Nowe przepisy mają obowiązywać od 1 stycznia 2016 r. To już za pół roku. Nic dziwnego, że dyskusja o projekcie zmian proponowanych przez MF zdominowały dyskusję podczas V Krajowego Forum Cen Transferowych, zorganizowanego przez InfoCredit i firmę ENERGA. W Forum po raz kolejny wzięli udział przedstawiciele największych polskich grup kapitałowych oraz władze Stowarzyszenia Centrum Cen Transferowych.
 
Według Stowarzyszenia CCT i uczestników Forum projekt MF jest zgodny z wytycznymi OECD. Problem w tym, że idzie znacznie dalej i wprowadza obowiązki niewymagane regulacjami międzynarodowymi.„Rozumiemy konieczność dostosowania polskich przepisów do regulacji międzynarodowych, a także istotne kłopoty administracyjne związane z dotychczasowymi przepisami dotyczącymi dokumentacji transakcji zawieranych między podmiotami powiązanymi. Wnosimy jednak o taką implementację regulacji międzynarodowych, która będzie dostosowana do rynku polskiego i możliwości polskich podatników, a także nie będzie się wiązała ze zbytnimi obciążeniami polskich podatników ciężarami wypełniania obowiązków przewidzianych w przepisach oraz kosztami tych działań” – napisało Stowarzyszenie CCT w opinii do proponowanych przez MF zmian.
 
Podobnego zdania byli uczestnicy Forum. Ich zdaniem nie ma wątpliwości, że zmiany proponowane w projekcie znacząco zwiększają obciążenie czasowe podatnika związane z przygotowaniem dokumentacji oraz zakres żądanych informacji. Obecnie to organ skarbowy musiał udowodnić, że transakcja jest nierynkowa. Po zmianach ma być odwrotnie. Przykład?
 
Projekt narzuca obowiązek sporządzenia dokumentacji podatkowej w cenach transferowych do dnia złożenia zeznania podatkowego za dany rok podatkowy, czyli do 3 miesięcy od dnia zakończenia roku podatkowego. Wprowadza też obowiązek podpisu oświadczenia o kompletności sporządzonej dokumentacji podatkowej cen transferowych przez członka zarządu. Według uczestników Forum to zbyteczne. I stanowi zbyt wielkie obciążenie dla członków zarządu. Żaden z nich nie jest w stanie przyswoić tysięcy stron dokumentacji w wielkiej firmie. A przynajmniej w teorii powinien to zrobić. W związku z tym członek zarządu musi całkowicie zaufać swoim podwładnym, by taki podpis pod odpowiedzialnością karną złożyć. Do tej pory, w przypadku kontroli, organ skarbowy sprawdzał wyłącznie, czy dokumentacja jest kompletna. Po zmianach będzie miał oświadczenie członka zarządu, które może wykorzystać, na przykład do nałożenia sankcji, jeśli dokumentacja, zdaniem organu skarbowego, nie będzie kompletna.
 
Projekt zmian proponowany przez MF znosi limity kwotowe dla transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi, od których to pojawiał się obowiązek sporządzania dokumentacji. Nakłada też obowiązek sporządzania analiz benchmarkingowych dla średnich i dużych podmiotów (od 10 mln EURO przychodu rocznego w górę). Chodzi tu o pełną dokumentację, łącznie z analizą rynkową. I tak w przypadku zaistnienia nawet niedużej transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi (np. sprzedaż samochodu) wymagała będzie ona od służb podatkowych przygotowania dokumentacji zgodnej z art. 9a ustawy oraz przeprowadzenia obowiązkowego benchmarkingu.  Z drugiej strony – projekt znosi obowiązek sporządzania dokumentacji TP dla małych podmiotów (do 2 mln EURO rocznego przychodu). Uczestnicy Forum podkreślali, że ta zmiana idzie w dobrym kierunku. Problem w tym, że regulacje dla większych podmiotów zostały zaostrzone.
InfoCredit zaprezentował wyniki badania dotyczącego ilości firm, których dotyczyć będą obecnie proponowane zmiany w ustawie o CIT:
Uczestnicy dyskutowali również o aspekcie podatkowym pożyczek i poręczeń wewnątrzgrupowych, a także cash-poolingu. Konkretne przykłady zastosowanych rozwiązań przedstawiły firmy KGHM i Tauron, moderatorami dyskusji byli natomiast Panowie Andrzej Paczuski i Tomasz Jankowski z Kancelarii Paczuski & Taudul.  
 
Patronem V Krajowego Forum Cen Transferowych była firma ENERGA.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dyskusję moderowali specjaliści z Kancelarii Paczuski & Taudul.
 
Copyright by InfoCredit. Design by TWINS STUDIO

Wykorzystujemy technologię plików cookies. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowanie na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Korzystając z witryny InfoCredit wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Więcej informacji w Polityce prywatności.Zamknij komunikat