W Europie wiedza o kontrahencie to podstawowy kanon. Polskie firmy bardzo często nie zwracają uwagi na bezpieczeństwo biznesu. Nie dbają też o transparentność, co utrudnia nawiązanie kontaktów biznesowych.

Dziś, gdy polskie firmy szukają nowych rynków zbytu i nowych odbiorców zagranicą  w wyniku konfliktu na Wschodzie, informacja biznesowa nabiera szczególnego znaczenia. Zachód coraz bardziej interesuje się Polską, a polskie firmy zachodnimi. Firma InfoCredit, zajmująca się zbieraniem, dostarczaniem i analizą danych gospodarczych, w ciągu ostatniego roku odnotowała znaczący wzrost zapytań zagranicznych firm o sytuację przedsiębiorstw w naszym kraju – o ponad 20 proc.
 
– Wynika to także z faktu, że polskie przedsiębiorstwa coraz śmielej poczynają sobie na rynkach zagranicznych – mówi Iwona Surdykowska, Prezes InfoCredit.
Niestety, polskie firmy niechętnie dzielą się informacją o sobie. Bardzo często z obawy przed konkurencją. To błąd. Według danych InfoCredit niecałe 50 proc. spółek w Polsce co roku składa swoje roczne sprawozdania do KRS. Wśród tych, które składają takie sprawozdania tylko 70 proc. robi to w wyznaczonym terminie. 20 proc. spółek składa sprawozdanie z kilkumiesięcznym opóźnieniem, pozostałe 10 proc. sprawozdań spółek dociera do KRS z ponad półrocznym opóźnieniem. Utrudnia to kontrahentom właściwą ocenę ryzyka w kontaktach biznesowych. 
 
Tymczasem rola wywiadowni w wysoko rozwiniętych gospodarkach zwiększa się. Transparentność leży tam w interesie wszystkich, zarówno władz, administracji podatkowej, jak i samego biznesu. W krajach o dużym ryzyku, gdzie gospodarki nie są tak wysoko rozwinięte (na przykład na Wschodzie) pozyskiwanie danych jest dużo trudniejsze.
 
Skąd pochodzą zapytania o polskie firmy? Głównie od ich zwyczajowych kontrahentów, w ramach cyklicznego badania wiarygodności i wysokości tzw. kredytu kupieckiego. Są to także firmy ubezpieczeniowe, zajmujące się ubezpieczeniami należności. Coraz częściej szczegółowych informacji o polskim biznesie poszukują instytucje badające wiarygodność polskich firm ubiegających się o zagraniczne zamówienia publiczne. 
 
– Tylko firmy, które posiadają dobry rating, mogą zostać zaproszone do złożenia ofert – dodaje Iwona Surdykowska.
Zapytania pochodzą głównie z krajów, z którymi Polska ma największą wymianę międzynarodową. To oczywiście Niemcy, Francja, Anglia, kraje skandynawskie, Włochy i Hiszpania. 
 
Portal Strefa Wystawcy – Dźwignia Biznesu to jedna z inicjatyw MTP i firmy InfoCredit, mająca na celu zwiększenie przejrzystości informacji biznesowej. Opracowaliśmy zestaw nowoczesnych narzędzi, dzięki którym klienci MTP będą mogli zaprezentować się nie tylko w Poznaniu, ale i w Internecie. Dodatkowo będą mogli też wyszukać nowych kontrahentów oraz sprawdzić ich wiarygodność. 
 
– Poprzez portal Strefa Wystawcy – Dźwignia Biznesu przedsiębiorcy uzyskają możliwość łatwego dotarcia do informacji o około 100 mln podmiotów z 21 krajów, dla wielu z nich dostępne są dane o strukturze własności, sprawozdania finansowe, czy analizy wskaźnikowe. Już szybka analiza raportów daje informację, czy firma jest rzetelna, a jej działalność transparentna. Dodatkowo można korzystać z sieci poleceń i zweryfikowanych opinii na temat danego przedsiębiorstwa – mówi Tomasz Kobierski, Wiceprezes Zarządu MTP.
 
Jego zdaniem dzięki portalowi Strefa Wystawcy – Dźwignia Biznesu wzrośnie bezpieczeństwo zawieranych transakcji biznesowych. Więcej informacji tu: https://swdb.mtp24.pl/pl/
Copyright by InfoCredit. Design by TWINS STUDIO

Wykorzystujemy technologię plików cookies. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowanie na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Korzystając z witryny InfoCredit wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Więcej informacji w Polityce prywatności.Zamknij komunikat