23 października Sejm przegłosował projekt zmian prawnych w zakresie cen transferowych. Celem proponowanych regulacji jest przede wszystkim uproszczenie prawa podatkowego w zakresie podatków dochodowych oraz dalsze uszczelnienie systemu podatkowego. Przewiduje się, że proponowane zmiany będą obowiązywały już od 2019 r.
Zmiany w zakresie cen transferowych idą w kierunku zmniejszenia obowiązków administracyjnych związanych z dokumentowaniem transakcji, co z punktu widzenia podatnika należy ocenić pozytywnie. Jednocześnie proponowane regulacje kładą nacisk na obowiązek zawierania transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi na warunkach rynkowych – tym samym dają organom podatkowym narzędzia do coraz bardziej wnikliwej weryfikacji i oceny rozliczeń pomiędzy podmiotami powiązanymi.
Biorąc pod uwagę charakter proponowanych zmian należy uznać, że jedynym praktycznym narzędziem pomocnym w potwierdzeniu rynkowego charakteru transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi jest analiza benchmarkingowa przygotowana przy wykorzystaniu danych porównawczych.
Kluczowe zmiany w regulacjach dotyczących cen transferowych od 2019 r., obejmą:
1) Zwolnienie z obowiązku dokumentacyjnego dla transakcji realizowanych pomiędzy podmiotami krajowymi (posiadającymi siedzibę lub zarząd w Polsce), w sytuacji gdy podmioty te nie korzystają ze zwolnień wskazanych w ustawie i nie wykazują straty podatkowej;
2) Zmianę podejścia do ustalania progów dokumentacyjnych, w konsekwencji zmniejszenie obowiązków dokumentacyjnych dla wielu podmiotów;
3) Obowiązek przygotowania analizy porównawczej lub opisu zgodności dla każdej transakcji podlegającej obowiązkowi dokumentacyjnemu;
4) Wprowadzenie uproszczeń (tzw. safe harbours) dla transakcji pożyczek oraz usług o niskiej wartości dodanej o ile zostaną spełnione specyficzne wymagania określone w ustawie;
5) Wydłużenie terminów na przygotowanie dokumentacji podatkowej, w tym 9 miesięcy po zakończeniu roku podatkowego dla dokumentacji lokalnej oraz 12 miesięcy po zakończeniu roku podatkowego dla dokumentacji grupowej;
6) Możliwość wykorzystania dokumentacji grupowej stworzonej przez inny podmiot z Grupy, tym samym brak konieczności samodzielnego sporządzania takiej dokumentacji;
7) Zwolnienie dokumentacyjne dla transakcji które w całości nie stanowią przychodu lub kosztów uzyskania przychodów oraz transakcje, w których cena została ustalona w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych;
8) Możliwość stosowania metod i technik wyceny w transakcjach pomiędzy podmiotami powiązanymi innych niż wymienione w ustawie;
9) Zasady stosowania korekt cen transferowych zarówno do przychodów i kosztów związanych z realizacją transakcji powiązanych;
10) Doprecyzowanie instrumentów identyfikowania i weryfikacji transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi (tj. non-recognitionoraz recharacterization) zgodnie z wytycznymi OECD w zakresie zapobiegania erozji podstawy opodatkowania oraz przerzucaniu zysków (ang. BEPS);
11) Wprowadzenie elektronicznego raportowania cen transferowych (TP-R) w miejsce deklaracji CIT/TP i PIT/TP.