Polska jest w światowej czołówce importerów sprzętu medycznego. Z roku na rok eksportujemy jednak coraz więcej. Nasi producenci i dystrybutorzy są w coraz lepszej kondycji i mają co pokazać, o czym przekonamy się już wkrótce na marcowych targach Salmed w Poznaniu.

Polska jest importerem netto sprzętu medycznego. W 2016 roku sprowadziliśmy sprzęt za 4,22 mld USD, co daje nam globalnie 10. miejsce. Ważne jest jednak to, że w ostatnich latach nasz bilans w handlu sprzętem medycznym regularnie się poprawia.

Jeszcze w 2014 r. importowaliśmy sprzęt medyczny za 4,5 mld USD, a eksportowaliśmy za 2,77 mln USD. Deficyt w handlu wynosił wówczas ponad 1,7 mld USD. W 2016 r. eksport wynosił już 3,24 mld USD, a deficyt spadł do 985 mln USD. Trend w eksporcie jest wyraźnie rosnący, import z roku na rok się kurczy, co może oznaczać, że polscy producenci stają się coraz bardziej konkurencyjni - wynika z danych InfoCredit.

Głównym naszym partnerem handlowym, co z pewnością nikogo nie zdziwi, są Niemcy. Niespodzianką może być jednak fakt, że akurat z tym krajem notujemy nadwyżkę w handlu sprzętem medycznym. Eksport z Polski do Niemiec w 2016 r. był wart 915 mln USD, import 774 mln USD.

Jeśli chodzi o eksport poza Niemcami najważniejsze dla Polski rynki to USA (wartość 306 mln USD), Wielka Brytania (234 mln USD), Francja (196 mln USD) i Włochy (151,4 mln USD). Na żadnym z tych rynków nie zajmujemy jednak miejsca w pierwszej dziesiątce dostawców. A jest o co walczyć. Amerykanie importują sprzęt medyczny za ponad 80 mld USD rocznie, Niemcy za 38,2 mld USD rocznie, a Francja i Wielka Brytania za ponad 17 mld. Nie mówiąc już o Chinach, które importują sprzęt za 92,7 mld USD, z czego na Polskę przypada zaledwie 106 mln USD.

Polska branża producentów sprzętu medycznego ma się dość dobrze. Przychody grupy 150 firm (w tym wystawców z Poznania), które regularnie publikują wyniki od 2011 r. - w ciągu pięciu ostatnich lat wzrosły o 21,3 proc. Najlepszy był dla nich 2015 r., gdy roczna dynamika wyniosła 8,7 proc. Zysk netto notuje ponad 76 proc. podmiotów z badanej grupy. Jeszcze lepiej radzą sobie dystrybutorzy sprzętu (badana grupa liczyła 160 firm). Ich przychody od 2011 r. wzrosły aż o 32,5 proc. Rentowność netto osiąga 85 proc. badanych firm. Tu też największą dynamikę przychodów zanotowano w 2015 r. (18,5 proc.).

Copyright by InfoCredit. Design by TWINS STUDIO

Wykorzystujemy technologię plików cookies. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowanie na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Korzystając z witryny InfoCredit wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Więcej informacji w Polityce prywatności.Zamknij komunikat